MENNYI AZ ANNYI? - AMIT A GYÉMÁNTOK ÁRÁVAL KAPCSOLATBAN TUDNOD KELL
A gyémántok évszázadok óta a szerelem, az elegancia és a luxus szimbólumai. A modern technológia fejlődésével azonban új alternatíva jelent meg a piacon: a laboratóriumban növesztett gyémántok. Na de miért van az, hogy amíg egy vásárló milliókat fizet egy bányászott gyémánt ékszerért, addig egy másik boltban töredékéért kapja meg ugyanazt? Miért ilyen nagy a különbség? És vajon tényleg igaz, hogy a természetes gyémánt értékállóbb?
A gyémánt árának titkai: monopólium és mesterséges hiány
A természetes gyémánt ára nemcsak a ritkaságán múlik, hanem azon is, hogy kik tartják kézben a piacot. A világ legnagyobb gyémántkitermelői – mint a De Beers, az Alrosa vagy a Rio Tinto – évtizedeken át monopolhelyzetben voltak, és mesterségesen korlátozták a kínálatot, hogy az árakat magasan tartsák. Ha valaki azt gondolja, hogy egy gyémánt ára pusztán a ritkaságából fakad, téved: ezt az iparág stratégiailag építette fel.
Ezzel szemben a laborban növesztett gyémántok piacán rengeteg kisebb szereplő van, akik átláthatóbb és fenntarthatóbb megoldásokat kínálnak. A verseny miatt az árak folyamatosan csökkennek – 2025-re a laborban növesztett gyémántok ára 74%-kal esett vissza 2020 óta. Egy 1 karátos labor gyémánt ma akár 600-800 ezer forintért is elérhető, míg egy hasonló minőségű természetes gyémánt 5-7 millió forintot is érhet.
De mit is nevezünk gyémántnak?
Az ékszeriparban sokáig küzdöttek azzal, hogy hogyan nevezzék a mesterséges gyémántokat. Ezek ugyanolyan szénatomokból állnak, ugyanolyan kemények és ugyanolyan ragyogóak, mint a bányászott társaik – tehát valódi gyémántok. Mégis, a nagyvállalatok évekig próbálták elhitetni a vásárlókkal, hogy ezek "műgyémántok" vagy "szintetikus kövek", hogy ezzel leértékeljék őket.
A változás végül elkerülhetetlen volt: 2019-ben a GIA (Gemological Institute of America) eltávolította a „szintetikus” jelzőt a laborban növesztett gyémántok tanúsítványából, és az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) hivatalosan is kimondta, hogy ezek valódi gyémántok. Ma már senki sem mondhatja, hogy egy laborban növesztett gyémánt nem igazi – és a piac is kezdi ezt felismerni.
Tanúsítvány és átláthatóság – Amit vásárlás előtt tudnod kell
A gyémánt vásárlásakor nemcsak az ár számít, hanem a hitelesség is. Minden gyémántnak – legyen az bányászott vagy laborban készült – rendelkeznie kell nemzetközi tanúsítvánnyal, amely igazolja a kő eredetét, minőségét és értékét. A megbízható tanúsítványokat olyan független intézetek állítják ki, mint a GIA vagy az IGI.
A laborban növesztett gyémántoknál a tanúsítvány különösen fontos, mivel az árazásuk gyorsan változik. A természetes gyémántokkal szemben ezek nem befektetési célra készülnek, hanem arra, hogy örömöt és eleganciát adjanak viselőjüknek. Ha valaki befektetésként szeretne gyémántot vásárolni, akkor egyiket fajtát sem ajánlom. A bányászott gyémánt ára 12%-ot csökkent tavaly $4200-ról $3700-ra, míg a laborban növesztett gyémánt ára 74%-ot esett 2025-ről 2020-ra. Így érkeztünk meg a 2020-as évekre oda, hogy elérhetővé váljon a gyémánt ékszer azoknak, akik szeretnének a gyémánt örök fényében ragyogni, de ehhez nem akarnak bankot rabolni vagy a családi kasszát komolyan megterhelni.
A nagy márkák is belátták – Labor gyémántok luxusmárkáktól
Ha a laborban növesztett gyémántok nem lennének ugyanolyan értékesek, miért kezdtek el luxusmárkák is árusítani őket? 2018-ban a De Beers elindította a Lightbox Jewelry-t, míg a Louis Vuitton (Aether Diamonds cégben való befektetése), a Tag Heuer (Carrera Plasma kollekció), a Breitling (Super Chronomat kollekció) vagy a Prada laborban készült gyémántokat használ ékszereiben. Hasonlóképpen, a Pandora, a világ egyik legnagyobb ékszerkereskedője, 2021-ben bejelentette, hogy kizárólag laboratóriumban készült gyémántokat fog értékesíteni, amiket 100%-ban megújuló energiával gyártanak, ezzel is támogatva a fenntarthatóságot és az etikus gyakorlatokat. Ezek a cégek nem a pénzt dobják ki az ablakon – hanem pontosan tudják, hogy a piac változik, és a fenntarthatóság egyre fontosabb a vásárlók számára.
Nemcsak a nagy ékszermárkák, hanem világhírű sztárok is felismerték a laborban növesztett gyémántok értékét. Leonardo DiCaprio, a Véres Gyémánt film főszereplője, befektetett egy vezető laboratóriumi gyémántgyártó vállalatba, mert hisz abban, hogy a jövő az etikus ékszereké. Emma Watson, a fenntarthatósági mozgalom egyik legismertebb arca, és Lady Gaga is viselt már vörös szőnyeges eseményeken laborban készült gyémántékszereket.
A döntés a tiéd
Bár a bányászott gyémántokat mindig is a luxus és a ritkaság szimbólumának tekintették, a laborban növesztett gyémántok új korszakot hoztak el az ékszeriparban. A kérdés már nem az, hogy melyik az "igazi" gyémánt – hanem az, hogy melyik felel meg jobban az értékrendednek és a pénztárcádnak.
A gyémánt sosem csupán egy drágakő. Egy történet, egy emlék, egy döntés. És most már rajtad áll, hogy melyiket választod.